הסדר מותנה - מה הוא ומה חשיבותו?

מערכת שורש  ה תשרי, תשפא  9/23/2020

אם מצאתם את עצמכם מתמודדים עם חשדות כבדים בתחום הפלילי ואתם יכולים להגיע להסדר מותנה עם הפרקליטות, ייתכן מאוד שעדיף לכם לחתור להסכם הזה מאשר להמשיך ולהאבק על חפותכם בבית המשפט
.......................

הסדר מותנה - מה הוא ומה חשיבותו?
פירושו של תהליך המשפט הפלילי בחברה דמוקרטית מתוקנת היא הניסיון לאפשר לאדם אשר ביצע עבירה לשאת את עונשו על פי הכתוב בחוק ולחזור לחברה כאדם מן השורה. ואכן, בשנים האחרונות במדינת ישראל נעשים ניסיונות רבים של אנשי הפרקליטות ואנשי המשפטים, להחזיר לחברה אנשים שביצעו פשעים פליליים בעזרת הליך הסדר מותנה. הסדר מותנה הוא הליך שבו ניתן לסגור את התיק הפלילי נגד חשוד מבלי שהוגש כתב אישום בתמורה להודאתו במעשים ולהתחייבות להימנע ממעשים דומים בעתיד. כך ניתן להוריד את הלחץ מבתי המשפט ומערכות הצדק ולאפשר טיפול מהיר ויעיל בתיקים קטנים.

מתי ניתן לבצע הסדר מותנה עם חשוד בפלילים?
המערכת המשפטית של מדינת ישראל מאפשרת לבצע הסדר מותנה עם חשוד, רק כאשר החשוד עומד בכל ארבעת התנאים הבאים:
1. סוג העבירה הפלילית - יש צורך לבחון מהו סוג העבירה הפלילית שעומדת כנגד החשוד, על מנת להתחיל בתהליך הסדר מותנה. ניתן לבצע סגירת תיק בהסדר מותנה רק בעבירות המוגדרות חטא ועוון, אך ישנן גם כמה עבירות פשע שיכולות לעמוד בדרישה של החוק.
2. צורת הענישה המבוקשת לעבירה - אם הדרישה החוקית לענישה מבחינת התובע ומבחינת החוק בישראל מחייבת זמן מאסר בפועל, החוק אוסר על אנשי הפרקליטות להציע הסדר מותנה לחשוד.
3. התנהגותו של החשוד - חשוד אשר ביצע עבירות פליליות במהלך חמשת השנים שלפני הגשת כתב האישום הנוכחי, אינו יכול להיות זכאי לקחת חלק בתהליך הסדר מותנה. החוק מוכן לעזור לאדם לשוב לחברה, רק אם מדובר באדם אשר זו היא מעידה חד פעמית בהתנהגותו.
4. התחייבות לעתיד לבוא - על מנת לחתום על הסדר מותנה, נדרש הנאשם להתחייב על תנאי ההסדר. בין שמדובר על קנס, פיצויים, התחייבות למניעת עבירות בעתיד או אפילו תוכניות טיפול ושיקום, החשוד מתחייב בפני הפרקליטות לעמוד בכל תנאי ההסכם במלואם.

מנסים לשקם את החברה בצורה קצת אחרת
כאשר יש עומס כל כך קיצוני על מערכות המשפט בישראל, וחלק רב בין הישראלים לא מצליחים לקבל את הצדק שלהם לאחר הגשת כתב אישום, אין ברירה אלא לפנות לטיפול שיקומי אל מול עבריינים פליליים בצורה קצת אחרת. אם מצאתם את עצמכם מתמודדים עם חשדות כבדים בתחום הפלילי ואתם יכולים להגיע להסדר מותנה עם הפרקליטות, ייתכן מאוד שעדיף לכם לחתור להסכם הזה מאשר להמשיך ולהאבק על חפותכם בבית המשפט, וכדאי לכם להתייעץ עם עורך הדין שלכם בהקדם.